Alapvetően két dologra kell odafigyelnünk, ha azt szeretnénk, hogy a bringánk mindig a rendelkezésünkre álljon. Az egyik a tisztítás, a másik pedig az alkatrészek kenése. Sokan bonyolultabbnak gondolják a dolgot, viszont a kerékpár karbantartás valóban ennyire egyszerű. De, mint minden mást, ezt is el lehet rontani, ami hosszabb távon gondot okozhat a működése során. Kezdjük előbb a tisztítással! Azért ezzel, mert a lánc megolajozása és az alkatrészek zsírozása előtt, a régi, szennyezett kenőanyagoktól mindig meg kell tisztítani a biciklit. A hajtás részeit például WD-40-el is megtisztíthatjuk. A kerékpár karbantartás során, a sár és a por letörléséhez bármilyen háztartási tisztítószer megfelel. Majd egy száraz ronggyal áttörölve, a bringa csillogni-villogni fog. Bár csábító a magasnyomású mosó használata, mégsem ajánlott.
Helyette egyszerű kerti slag mindenképp eredményesebb. A túl nagy víznyomás olyan helyről is kimoshatja a kenőanyagot, ahonnan nem kéne, például a kerékagyból, fejcsapágyból, középrészből. Ha megvolt a tisztítás, következhet a lánc olajozása bicikli olajjal. Ilyenkor nem árt nyomogatni a váltót, hogy végigmenjen a lánc a fogaskoszorú teljes egészén, így mindenhová jut az olajból. Ha túl kevés kenőanyagot használunk, akkor hamarabb elkezd kopni a rendszer, ha pedig túl sokat, akkor az menet közben össze-vissza fog csapni mindent és kezdhetjük elölről a tisztítást. A kerékpár karbantartás során nem árt ellenőrizni a bowdeneket, hogy nincsenek-e kiszálasodva és megfelelően siklanak a házban. Vizsgáljuk át, vannak-e lötyögő csavarok, alkatrészek! Minimális kerékpár karbantartással is növelhető a bicikli élettartama.
Kerékpár kormány magasság állítás helyesen
Ha a karbantartást és a tisztítást követően a bringa már ragyog, akkor kezdődhet a beállítás. Ennek fontos része a kerékpár kormány magasság állítás a megfelelő módon. Többféle szempont szerint lehet beállítani a kormány megfelelő magasságát, attól függően, hogy miként szeretnénk biciklizni, illetve milyen fajta bringát hajtunk. Az ideális a kényelmes beállítás és a gyors haladás lenne, ám ezek a dolgok nem mindig járnak kéz a kézben.
A versenybringák esetében megfigyelhető, hogy a kormány rendszerint alacsonyabban helyezkedik el az üléshez képest. Ez azért van, mert így nagyobb sebességet lehet felvenni, a kisebb légellenállás miatt. Ugyanakkor, a városi kerékpárokok esetében a kormány magasság állítás épp az ellenkezője. Gyakorlatilag 90 fokos szögben helyezkedik el a kerékpáros a biciklin, mintha csak egy fotelben ülne. Ez ugyan kényelmes, de a sebesség rovására megy. Az MTB-k esetében az arany középút a megfelelő a kormány magasság állítás kapcsán. Nagyjából a 45 fokos ülésszög az ideális, amikor enyhén előre hajolva tekerünk, bár ezt a terepviszonyok is meghatározhatják.
Mit befolyásol a kerékpár guminyomás
Hasonló, mint az autók esetében. Hogyha túl alacsony a kerékpár guminyomás, akkor többet eszik a bringa. Azaz sokkal több energiát emészt fel a tekerése. Ez az abroncs idő előtti kopásához vezethet. A defekt esélye is megnő és a belső is hamarabb kilyukadhat, mert a puha gumival könnyű odaverni a felnit egy döccenőnél. Ebből következik, hogy nemcsak a gumit, hanem a felnit is tönkre lehet vágni, ha puha gumikkal közlekedünk.
A kerékpár guminyomás beállítása egyáltalán nem bonyolult. A gyártók rendszerint feltüntetik a külsőkön psi, illetve bar értékek szerint, hogy mekkora az ideális érték. Bármelyik biciklis boltból be lehet szerezni egy nyomásmérővel ellátott pumpát, így az felfújható a kellő mértékben. Az sem jó, ha túlfújjuk, mert pattogós élményben lesz részünk. A túlfújt kerék vizes vagy apró kavicsos úton könnyebben megcsúszhat. Jobban fogjuk érezni az út egyenetlenségeit, viszont tény, hogy a gyors haladás céljából ideális a kemény kerék. A legjobb, hogyha a kerékpár guminyomás értékét illetően követjük a gyártó által előírtakat.
Kerékpár nyereg beállítása az egészség érdekében
Nem jó az sem, hogyha túl magas, de az sem, ha túl alacsony. A kerékpár nyereg beállítása az egészség megőrzése szempontjából is fontos. Az edzőteremben is fontos odafigyelni az edzőgépek megfelelő használatára különben könnyen sérülés vagy ízületi, izomkárosodás lehet a vége. A túl alacsonyra állított nyereg feleslegesen erőlteti a térdet, mert így csak túl magas energiabefektetéssel lehet tekerni a kerékpárt. A túl magas kerékpár nyereg beállítása miatt a medencecsont is mozogni kezd, hogy kövesse a láb mozgását, ezzel plusz izmokat megmozgatva. A magas helyzet miatt az izmok jobban megnyúlnak, az izomunka pedig kevésbé lesz hatékony. A kerékpár nyereg helyes beállítása szerint az ülőfelületnek vízszintesnek kell lennie.